Pořád zjišťuji, jak málo toho vím

O čerstvé profesuře a potenciálu anatomie s profesorem Davidem Kachlíkem


David Kachlík. Fotografie: archiv D. K.

Prof. Davidu Kachlíkovi předala profesorský dekret ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Kateřina Valachová 21. června 2016 ve Velké aule Karolina. Přečtěte si rozhovor s novým profesorem.

Prof. MUDr. David Kachlík, Ph.D., v roce 1998 promoval na 3. lékařské fakultě. Od roku 2000 byl asistentem a odborným asistentem v Ústavu anatomie 3. LF UK; v roce 2006 dokončil doktorské studium v oboru biomedicíny, habilitoval v roce 2010. Od roku 2015 je vedoucím Anatomického ústavu 2. LF UK (rozhovor k této příležitosti si můžete přečíst zde).

Pane profesore, kam jste se odborně posunul od své habilitace?

Myslím, že není jednoduché zhodnotit svoji vlastní odbornost. Habilitace mi otevřela cesty ke spolupráci na více odborných knihách z klinické medicíny. Myslím, že se moje znalosti začaly více diverzifikovat a že jsem přestal být odborníkem jen na malé úseky anatomie, jimž jsem se jako doktorand a mladý vědec věnoval. Měl jsem možnost vystoupit na odborných sjezdech intervenčních kardiologů, angiologů, flebologů, chirurgů, ortopedů, urologů, gynekologů, koloproktologů a fyzioterapeutů. Rovněž jsem se začal věnovat dvěma popelkám mého oboru, variační anatomii a historii anatomie. A pořád zjišťuji, jak málo toho vím.

Změnily se od té doby vaše zájmy jako vědce a akademika, například v tom, jak rád učíte, kolik času věnujete bádání, je nějaká oblast, které jste se dříve věnoval méně nebo vůbec?

Učím velice rád a doufám, že studenti nepovažují čas strávený na mých hodinách za zbytečný a ztracený. S přechodem z 3. lékařské fakulty na naši fakultu jsem bohužel přestal z časových důvodů vyučovat praktická cvičení. Studentům přednáším a trávím s nimi všechen čas jejich pitevních cvičení, takže jsem naštěstí o přímý kontakt s nimi nepřišel. Chodím se občas dívat na praktická cvičení, jak to jde mladším učitelům a lektorům, a musím říct, že jsou šikovní.

Měl jste inaugurační přednášku „Význam klinické anatomie v současné výuce a vědě“, oč v ní ve zkratce šlo?

V dnešní době je anatomů jako šafránu. A většina z nich zasvětila svoji vědeckou činnost molekulární biologii, protože moderní věda se nyní pohybuje na subcelulární úrovni. Přesto se však najdou neobjasněné nebo nepřesně (či někdy dokonce nesprávně) popsané struktury v lidském těle a při rozvoji chirurgických oborů, diagnostiky a léčebných postupů se mění pohled na jednotlivé struktury a do popředí se někdy dostanou aspekty, jež je třeba osvětlit nebo upřesnit. O to se stará klinická anatomie, obor, v němž není jedno nosné vědecké téma pro celoživotní výzkum, jedná se o střípky doplňující mozaiku našich současných morfologických vědomostí. Tolik výzkum. Ve výuce je místo anatomie zásadní a nezastupitelné, protože ze studentů budou lékaři a anatomické znalosti pro ně nejsou stěžejní jako takové, nýbrž je podstatné jejich použití v klinické medicíně. Proto se i naše výuka musí posunout od prostého popisu anatomických struktur k pohledu, který přináší studentům informace o jejich základní funkci, klinickém významu, zobrazitelnosti v diagnostických metodách či variabilitě. Ve zkratce jsem chtěl zdůraznit, že každý anatomický ústav by měl mít svého klinického anatoma, který by studentům zpestřoval výuku a klinikům sloužil jako pomocník při jejich výzkumu.

Jak jste se na ni připravoval?

Přiznám se, že jsem si sepsal body a bylo to. Připravil jsem si úvodní dvě věty a motto. Dál jsem měl jen kostru. Přednášel jsem o věcech, které dělám celý svůj profesní život, a tak jsem si mohl dovolit mluvit spatra.

Co vás čeká v nejbližším čase?

Společným úsilím jsme právě spustili nové webové stránky a bude nezbytné na ně doplnit všechny další informace a materiály. Rovněž začal semestr, takže dost času věnuji výuce a přípravě na ni. Přijal jsem tři doktorandy a je třeba rozběhnout jejich vědecké projekty. A samozřejmě musím pokračovat v psaní článků, které ústav společně s výukou „živí“. Chtěl bych se touto cestou obrátit na naše studenty, kteří by se chtěli v budoucnu věnovat chirurgickým oborům, aby neváhali a zapojili se jak do našeho programu výuky studentů (na pozici demostrátorů na pitevních cvičeních, a posléze na pozici lektorů výuky českých i anglicky hovořících studentů), tak do našeho vědeckého výzkumu na poli klinické anatomie. Prostě mě navštivte nebo mi napište email.

Created: 17. 10. 2016 / Upraveno: 6. 9. 2021 / Odpovědná osoba: Mgr. Petr Andreas, Ph.D.